Gezond sporten

Waar sport voor de één een grote opgave is, is het voor de ander een basisbehoefte of zelfs een beroep. Voor iedereen geldt dat met de juiste aanpak een hoop leed door bijvoorbeeld blessures voorkomen kan worden. Over het algemeen kan gesteld worden dat er geen “one-size-fits-all” oplossing is. Het gaat dan niet alleen over doelstellingen, maar ook over plezier in sport, belastbaarheid en mogelijke bijkomende uitdagingen zoals een depressie of een oude blessure. Bij Movetivate ligt de focus op samen komen tot een schema dat past in jouw leven en dat op een gezonde manier bijdraagt aan jouw doelen.

Vuistregels gezond sporten

  1. Doe een goede warming up.
    Als je niet weet hoe je dit moet doen, vraag dan advies. 10 minuten cardio en daarna een specifieke warming up voor de oefeningen die gaan komen in je work-out is een mooie standaard, maar zal niet voor iedereen werken.
  2. Doet iets pijn, stop!
    Natuurlijk is er een verschil tussen een beetje spierpijn en een blessure. Hoe meer je sport, hoe beter je dat verschil leert kennen. Blijf echter goed naar je lijf luisteren. “No pain, no gain”, is een goed advies om blessures te veroorzaken, zeker voor de beginnende sporter. Twijfel je? Stop met de oefening die pijn doet en vraag advies aan een specialist.
  3. Neem voldoende rust
    Na een work-out heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen. Afhankelijk van het soort work-out kan dat herstel meerdere dagen duren. Luister ook hier goed naar je lichaam, maar realiseer je ook dat je niet elk herstel kan voelen. Je spieren kunnen weer goed voelen, maar zijn je pezen ook voldoende hersteld?
  4. Voeding is je brandstof
    Wanneer je benzine in een diesel-auto gooit, kom je niet ver. Pas je voeding aan op de sport die je beoefent en op de hoeveelheid trainingsuren die je maakt. Ga niet zelf lopen puzzelen met allerlei “bro-science” die je op internet hebt gevonden, maar zoek hulp bij een voedingsdeskundige of dietist als je serieus met je sport of met je doelstellingen aan de slag gaat.
  5. Bij twijfel, vraag hulp
    Niemand weet alles. Hoeveel ervaring je ook hebt, een extra paar ogen kan net het verschil maken tussen een goede uitvoering en een blessure, of het behalen van je doel of blijven hangen waar je staat. De hulp die je inschakelt, moet passen bij je doel. Ben je op zoek naar een goede personal trainer, kun je contact opnemen met Movetivate. Zoek je hulp bij je voeding of bij je blessure, ga dan naar een voedingsdeskundige, dietist of fysiotherapeut. Nadat zij je geholpen hebben, help ik je natuurlijk graag met je trainingen!