Mentale gezondheid – Covid-19

Als personal trainer werk ik veel met mensen die te maken hebben met psychische uitdagingen. Het gaat dan om mensen met klachten zoals een burn-out, depressie, pleinvrees en suicidale neigingen of automutilatie, maar ook om mensen met een verlaagd zelfvertrouwen of mensen die op zoek zijn naar een manier om hun emoties beter te reguleren. Momenteel wordt er veel onderzoek gedaan naar de impact van de maatregelen op de mentale gezondheid. Neurowetenschappers van het RadboudMC hebben al aangegeven dat de situatie kan leiden tot angst en depressie. Hun advies: Zit je niet lekker in je vel, vraag meteen hulp!

Hoe vraag je hulp?

Allereerst is het goed om met de mensen in je omgeving te bespreken hoe je je voelt. Woon je alleen, bel je vrienden of familie! Liefst met videobellen, maar als die drempel te hoog is, kan je ook gewoon bellen. Je kan er ook voor kiezen ze een brief te sturen. Zorg er dan wel voor dat je ze expliciet vraagt contact met je op te nemen om hier verder over te praten. Mocht je niemand hebben in je omgeving waar je comfortabel mee kan praten, neem dan contact op met je huisarts, of in dringende gevallen met 113 (0900-0113).

Helaas wordt de geestelijke hulpverlening ook overspoeld op het moment, dus er is een kans dat je niet meteen geholpen wordt (de wachtlijsten waren voor deze situatie al lang). Op deze pagina staan tips over hoe je jezelf kan helpen en hoe je om kan gaan met stress door deze situatie. Ook als je je nu geestelijk fit voelt, is het slim om je in te lezen in manieren om om te gaan met mogelijke mentale gevolgen van de situatie, zodat je weet wat je kan doen mocht je er later last van krijgen.

Een van de tips die door professionals gegeven wordt is: Blijf gezond / werk aan je gezondheid. Het gaat dan om een aantal basisrichtlijnen die ook in normale tijden van toepassing zijn:

  • Zorg voor voldoende slaap en een regelmatig slaapritme
  • Eet en drink gezond
  • Zoek je toevlucht niet tot roken, drinken of drugs
  • Blijf bewegen
  • Houd contact met vrienden en familie

Hoe help je mensen?

Naast zelfzorg, heb jij ook de mogelijkheid anderen te helpen om gezond te blijven. Lang niets gehoord van iemand? Bel ze op, stuur ze een tekstberichtje of een e-mail en vraag hoe het met ze gaat. Neem geen genoegen met een kort antwoord, maar vraag door. Vraag ze hoe zij de situatie beleven en refereer bij voorkeur aan hun specifieke situatie: “Hoe gaat het met de combinatie kinderen en thuiswerken?”, “Hoe is het contact met je vader?”, “Hoe ziet jouw dag eruit momenteel?”. Stel vooral hoe-vragen, zonder oordeel, zonder dingen in te vullen voor de ander en luister naar wat ze zeggen. Gedeelde smart is halve smart. Het kan heel verlichtend werken als je hoort dat een ander ook uitdagingen kent en als je kan delen hoe jullie ermee omgaan.

Stuur kaartjes, blijf stoepkrijten, zwaai naar mensen en begroet mensen. Natuurlijk, we moeten afstand houden, maar sociale omgangsvormen blijven natuurlijk gewoon bestaan. Voor iemand die zich niet lekker voelt, of die zich eenzaam voelt, kan een simpele groet soms veel betekenen. Het kan ook aanleiding zijn voor een praatje; neem daar de tijd voor. Je kan ook een vaste bel- of videobelafspraak met iemand maken, of afspreken samen te sporten met video-conferencing.

Vraag of je iemand kan helpen. Merk je dat een van je buren of vrienden niet lekker in haar of zijn vel zit, vraag wat je kan doen voor ze. Weten ze het zelf ook niet, kan het een idee zijn om ze simpelweg even een maaltijd, iets lekkers of iets liefs of moois te brengen. Denk aan een bloemetje of een mandje met fruit. Je laat ze zo even merken dat ze er niet alleen voor staan en dat je aan ze denkt.

Maak je je serieus zorgen over iemand, overleg dan of je hulp mag inroepen van professionals. Doe dit niet zonder ze hiervan op de hoogte te stellen. Als iemand echt problematisch gedrag vertoont en je bent hiervan getuige, kan je proberren contact op te nemen met zijn of haar huisarts of bellen met 113 voor advies. Lees ook deze informatie voor naasten.

Online Personal Training

Heb je begeleiding of coaching nodig, of wil je voorkomen dat je dit nodig gaat hebben? Als personal trainer kan ik je begeleiden in het vasthouden of opbouwen van een gezond ritme, een gezond voedingspatroon en een gezond sportritme. Ik ben geen geestelijke hulpverlener, maar ik sta wel voor je klaar. Neem contact op voor meer informatie.

Helpen met het onderzoek?

Wil je meehelpen met het wetenschappelijke onderzoek naar de psychische effecten van de maatregelen rondom Covid-19? Hier vind je de vragenlijst in het Nederlands en hier in het Engels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *